Avontuur in Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rick en Far - WaarBenJij.nu Avontuur in Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rick en Far - WaarBenJij.nu

Avontuur in Nieuw Zeeland!

Door: Far&Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Far

02 April 2014 | Verenigde Staten, Los Angeles

Lieve allemaal,

Tijd voor een nieuw reisverhaal aangezien onze geweldige tijd in Nieuw Zeeland (NZ) er op zit en we nu heerlijk aan het chillen zijn op Bali, de tijd vliegt!

Na een heerlijke paradijselijke week Fiji, vlogen we door naar Auckland, de grootste stad op het noordereiland. Aangezien de steden in NZ niet benoemenswaardig zijn (op de hoofdstad Wellington na), namen we de volgende morgen de bus richting Silverdale, 40 minuten ten noorden van Auckland. In Silverdale zou onze eerste WWOOF ervaring plaatsvinden. Spannend dus! WWOOF staat voor Willing Workers on Organic Farms. Met andere woorden: gratis eten, drinken en culturele uitwisseling tijdens goede gesprekken, in ruil voor ± 5 uur werken op het land en rondom het huis.
Tweeëneenhalve week hebben we doorgebracht bij de fantastische en gigantisch gastvrije hosts Heather en Cliff. Ons werk stond vooral in het teken van de dieren voeren (kippen, duiven, honden, katten, paarden, koeien, schapen, eenden) en het zorgen voor de tuinen in het heerlijke zonnetje. Voornamelijk het eten wat we in ruil voor het werk kregen was onvoorstelbaar lekker; alles ‘homegrown’ en biologisch natuurlijk!!

Elke zaterdag hielden Heather en Cliff een “open saturday” wat in hield dat al hun vrienden wisten dat ze welkom waren om langs te komen voor wat eten en drinken en een gezellige avond. Wij hebben 3 van die avonden meegemaakt. Erg gaaf om op zo’n manier allerlei andere mensen te leren kennen. Al was het soms wat bikkelen om alle gesprekken op gang te krijgen met het kiwi accent!
Ook zijn we meerdere keren mee geweest naar de kerk. Een klein houten kerkje waar misschien net 50 man inpast. Zo af toe werkte de dienst wat op onze lachspieren, (wie verzint het dat iemand ineens een tamboerijn uit z’n zak haalt en er op gaat spelen??) maar wel bijzonder om mee te mogen maken!

Na de geweldige tweeëneenhalve week bij Heather en Cliff werd het toch echt tijd om ons kleine campertje op te halen en 12 dagen te reizen over het noordereiland. Ons campertje was klein en oud maar het voelde werelds, wat een gevoel van vrijheid! Tijdens de eerste zes dagen zijn we met een aantal tussenstops op DOC campings (spotgoedkope prachtige natuurcampings) afgereisd naar Cape’’ Reinga, het meest noordelijke puntje van NZ waar de Tasman zee, de Pacific Ocean ontmoet. Op het noordelijkste puntje heeft de regering een vuurtoren geplaatst, een prachtig gezicht!
Nadat we deze bezienswaardigheid konden afvinken, zijn we via 90 mile beach en de grootste zandduinen van NZ weer richting Auckland afgezakt. Vanaf Auckland reisden we af naar de oostelijke streek Coromandel waar we via een hike de Cathedral Cove en Hot Water Beach bezochten (waar je je eigen hotbath kan creëren door diep te graven naar heel warm water).

Vanaf Cormondel zakten we af naar het zuiden, eerst richting Rotarua voor het vulkanische landschap. Daarna richting Lake Taupo - het grootste meer van NZ - en…het national park Tongariro! In dit natuurpark zou Far de beroemdste toer door de bergen maken. Rick heeft nog steeds best last van zijn knie dus de zes-uur (!!!) durende hike zag hij niet zo zitten! Een geweldige, maar zware tocht met enorm veel regen! Na deze hike en nog een laatste avond bij Heather en Cliff, moesten we de camper weer afleveren in Auckland waarna we per nachtbus naar Wellington afreisden, de hoofdstad van NZ. De enige geweldige, gezellige en mooie stad in NZ! Na het bewonderen van de hoofdstad, namen we de boot naar Picton, het begin van het zuidereiland van NZ!

De afwisseling met het reizen en werken (en de hiermee gepaard gaande geldbesparing ;-)) beviel ons zo goed, dat we besloten de start op het zuidereiland te beginnen met een tweede WWOOF ervaring. Deze ervaring vond plaats bij Alan, Candace en hun twee kinderen Zac en Ben in het noordelijke Nelson. Samen met Sarah uit Duitsland (andere WWOOFF-er in het gezin) werkten we in hun vijfsterren B&B aan huis en op hun boerderij met 300 koeien, 40 minuten verderop! Na een dag hard werken (gasten ontbijt bezorgen, kamers schoonmaken, tuin bijwerken, koeien opjagen en voeren, Rick die trekker leerde rijden) konden we van het prachtige uitzicht genieten en chillen in hun hot tub. Tijdens de laatste zes dagen van ons verblijf bij Alan en Candace waren Sarah en wij ‘in charge’ of de boerderij en hun B&B aangezien de familie op familiebezoek was in Auckland! Geweldige, gezellige en leerzame ervaring!

Na 14 dagen vertrokken Rick en ik met de bus richting Christchurch waar we onze auto ophaalden voor een tiendaagse rondtrip op het zuidereiland! Om geld te besparen hebben we in onze auto geslapen; De stoelen helemaal plat met daarop de gekregen luchtbedden van Heather en Cliff! Verrassend genoeg erg comfie!
Vanaf Christchurch reisden we af naar het prachtige en heldere Lake Tekapo. Vanaf Lake Tekapo zakten we af naar lake Pukaki en Mount Cook waar we genoten van de natuur! He wat klinkt dat ‘boring’, maar wat was het prachtig en inderdaad, NZ is gek op hun ‘lakes ;-)! Rondom Mount Cook hebben we een hike van vier uur gedaan, over hangbruggen, langs gletsers, steenkoude rivieren en door de met sneeuw bedolven bergen. Na Mount cook bezochten we de twee kleine backpackersteden Wanaka (+ Lake Wanaka) en Queenstown. Beregezellige steden!

Vanaf Queenstown wachtte de lange autorit naar Fiordland op ons (er is maar één lange weg door Fiordland, begaanbaar met de auto!), daar waar onder andere de bezienswaardigheid Milford Sound en de Mirror Lakes op de planning stonden! Foto’s zeggen genoeg!

Btw, dit reisverhaal vergt wat van jullie topografische kennis, dus vandaar twee plaatjes van de route op zowel het noorder- als het zuidereiland in de 'fotogalerij'! ☺

Oké verder! Vanaf Fiordland zijn we het zuidereiland dwars overgestoken (volgens ons de mooiste route van heel NZ!) richting het oosten om daar de Mouraki Boulders te bekijken (enorme natuurlijke bolle stenen op het strand) en verder via de kust de route te vervolgen richting Chirstchurch! Twintig minuten ten noorden van Chirstchurch zouden we voor de laatste keer gaan WWOOF-en! Greg, Tracey, Logan en Amelia hadden op de website geen reviews dus het was best wel spannend waar we terecht zouden komen. Maar godzijdank hebben we de gok genomen want wat een geweldige, gastvrije, intelligente, lieve en sociale mensen! Het gezin bezit vier schapen en kippen, een wormery (erg in trek onder Nieuw Zeelanders, wij vinden het nog steeds moeilijk te begrijpen wat de lol is aan het fokken van wormen…), een hond en 300 olijfbomen! Bij Tracey en Greg heeft Far zich ontpopt als een au pair voor het gezin: strijken, veggies planten, stofzuigen, voor Amelia zorgen toen ze ziek was, hond uitlaten, garage/linnenkast/speelgoed kamer uitzoeken, enz.. Rick heeft voornamelijk met de tuinman de tuin in orde gemaakt voor de winter! Hele leuke taken waarbij aan het einde van de dag, we met Tracey en Greg een wijntje dronken, de dag bespraken en heerlijk eten voorgeschoteld kregen! Far is zelfs met Tracey naar een tweedehandswinkel geweest, heerlijk shoppen!

Maar na een periode van tien geweldige dagen, moesten we ook dit gezin met pijn in ons hart verlaten! Het verlaten van de McAllistars, hield ook direct in dat we na een periode van 2.5 maand NZ zouden verlaten voor ons nieuwe avontuur: INDONESIË!
We hebben gigantisch genoten van NZ, wat een prachtig land met geweldige gastvrije mensen! Een absoluut hoogtepunt van onze reis tot dusver! Maar aangezien hier de herfst zijn intrede doet en we ontzettend snakken naar zon, zee en strand, kunnen we niet wachten om naar Indonesië te gaan!

Wordt vervolgd en als jullie eraan toekomen: vergeet niet de ‘wist-je-datjes’ te lezen: deze keer een hoop!! ☺

Liefs, Rick&Far

Wist je dat:

• we ons ticket hebben aangepast? We komen donderdag 12 juni terug en landen om 13.30 uur!
• op onze tweede nacht in ons campertje we belaagt zijn door honderden muggen? Uiteindelijk hebben we besloten om buiten te wachten totdat de zon opkwam. Resultaat: tientallen muggenbulten en maar 1.5 uur slaap.. Daarna is dan ook de anti-insectenspray aangeschaft!
• de inwoners van NZ zichzelf ‘kiwi’s’ noemen?
• het dier de kiwi zich alleen ’s nachts vertoont?
• ze in NZ links rijden (en wij dus ook!)?
• ze NZ het land van de lange witte wolk noemen? Het weer kan hier per uur veranderen en vooral wolken zijn in trek ;-)
• rugby de populairste sport is in NZ?
• er heél véél Nederlanders wonen in NZ? De meesten van hen zijn in de jaren 50 hiernaartoe geëmigreerd. Redenen: NZ lag ver weg van het gehavende oorlogsgebied (WO II) en de grond is relatief goedkoop voor boeren/melkveehouders
• er maar 4.3 miljoen mensen in NZ wonen terwijl het land bijna 10 keer groter is dan NL (en er in ons land 17 miljoen mensen wonen)
• er meer dan 30 miljoen schapen wonen in dit land? Veel shoarma dus ;-) en dus meer schapen dan inwoners!
• zomer en winter hier zijn omgedraaid? De zomervakantie valt hier dan ook in januari!
• er in elke stad/dorp elke week een Farmers Market wordt georganiseerd met biologisch eten en drinken, geweldig!
• er naast schapen en koeien in NZ ook heel veel al paca-, lama- en herten- boerderijen zijn?
• het typische gerecht van NZ pavlova (soort schuimtaart) is?
• bijna alles tweetalig aangegeven wordt in NZ? Engels en Maori.

• 03 April 2014 - 11:31

Margriet:

Hi schatjes,

Hahaha die tamboerijn!! Wat een heerlijk verslag weer, en prachtige foto's ook!! Jullie zien er lekker gebruind uit!

Wisten jullie dat:

- ik heel erg uitkijk naar 12 juni 13.30 uur!

Dikke knuffel van Margriet

• 06 April 2014 - 11:44

Iris (bbtje):

Hoi lieverds,

Wat heerlijk om dit verhaal te lezen op de zondagochtend met een warm kopje thee terwijl het buiten regent. Wat geniet ik van jullie verhaal. Ik zie het helemaal voor me.
    Die wist je datjes zijn echt goed. Nooit geweten dat NZ zo weinig inwoners heeft en het land zo groot is. hebben jullie ook leuk biologische receptjes opgedaan?

Geniet in Indo!!!!!!!!

Liefs Iris

• 06 April 2014 - 12:45

Karin:

Wow wat een mooie foto's!!! En wat een leuke verhalen :) klinkt echt geweldig die WWOOF ervaringen!! Heel veel plezier op Bali lieve schatten!!!

Kusjes, Karin