Oostkust USA, LA & Peru! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rick en Far - WaarBenJij.nu Oostkust USA, LA & Peru! - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Rick en Far - WaarBenJij.nu

Oostkust USA, LA & Peru!

Door: Far&Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Far

17 December 2013 | Verenigde Staten, Los Angeles

Bij dit verhaal horen 192 foto's (succes ermee ;-)). Die staan links van het verhaal onder het kopje 'foto's' en niet in de gallery hieronder!

Lieve allemaal,

Na een geweldige maand New York (waar we nog steeds van nagenieten) zijn inmiddels zeven weken met vele gebeurtenissen verstreken! In deze periode is Ben alweer 3 jaar geworden, heeft Far 24 kaarsjes uitgeblazen, zitten Sint en zijn pieten weer in Spanje, is oma inmiddels verhuisd en…staan kerst en oud&nieuw voor de deur!

Na dus een geweldige maand in New York, kwamen we aan in Boston waar we een kamer hadden gereserveerd bij een gezin bestaande uit moeder (Hilary), dochter (Hazel) en hond (Aggie). Geweldige lieve mensen die ons alles konden vertellen wat te bezoeken in Boston, scheelde weer een hoop uitzoekwerk! Veel leuker nog, was dat we hierdoor het echte Amerikaanse gezinsleven mee konden maken! Al gebruikmakend van hun keuken praatten we over de (grote!!) verschillen tussen Nederland en Amerika. Al met al een hele toffe ervaring.

Na Boston wachtte een busreis van 10 uur naar Washington DC. Hier wachtte onze gastvrouw Donna ons op om ons naar haar geweldige huis in Washington te brengen. Geweldig was een understatement: we logeerden in een gigantische slaapkamer met een bijna nog grotere slaapkamer inclusief ligbad en Donna bracht ons waar we maar naartoe wilde. Tijdens deze autoritten, hield Donna als rasechte Democraat keer op keer een vurig betoog over wat er allemaal wel niet mis was – met vooral – de Republikeinen in Amerika. Nuance is een eigenschap die Donna vreemd is.
Eenmaal downtown hebben we de highlights van Washington bezocht, zoals het witte huis, U.S. capitol, National Museum of History en National Museum of Nature.

Na Washington (Obama helaas niet gespot) hebben we nog een kort bezoekje gebracht aan Baltimore voordat onze vlucht vanaf JFK naar LA op ons wachtte.

In LA werden we de eerste avond met de taxi naar ons motel gebracht, waar de taxichauffeur ons subtiel waarschuwde voor het ‘klimaat’ wat in ons wijk heerste. Maar goedkoop was het wel !!!
In de dagen erna heeft Rick een aantal afspraken voor zijn werk kunnen maken en hebben we volop genoten van Santa Monica, Venice Beach, geweldige sushi, het rondtouren door en rondom de stad (LA bestaat voor 80% uit verkeer), de hike naar het Hollywood Sign, de Hollywood Hills (wat een huizen!!) en het chillen op de stranden.
Ondanks de grootte van de stad (er staat altijd file), hebben we onwijs genoten van deze indrukwekkende, hippe, gezellig en toffe stad. Een groter verschil met elke willekeurige stad in Nederland is niet voor te stellen!

Na vijf dagen LA wachtte het volgende avontuur op ons: PERU!
In onze eerste bestemming, Lima, zaten we in een klein hostel in de buurt Miraflores. De aankomende twee dagen zouden in het teken staan van de stad verkennen en het eten van plaatselijke lekkernijen. Maar…binnen drie uur zaten wij op het politiebureau in Lima. Een politiebureau in Lima is alles wat je erbij voorstelt: gezellig, knus, koffieautomaat, gevulde koeken, een plantje hier en daar maar vooral behulpzaam personeel. Helaas! NA 2 uur wachten in een kale koude wachtruimte werden we te woord gestaan door een alles behalve vriendelijke louter Spaanssprekende politieman. Met handen en voeten en vele ongeduldige blikken van de politieagent verder, heeft Far (Rick is op moment van schrijven net weer bijgekomen van zijn shock) een rapport laten opstellen voor de verzekering, die was in ieder geval binnen. Na deze ervaring hebben we onze gratis lunch gescoord in het restaurant waar waren we bestolen.

Na deze ultraleerzame ervaring gingen we op weg naar onze volgende bestemming: Paracas! Paracas is een klein, ietwat verlaten charmant dorpje met geweldige familierestaurantje, natuur(parken) en wildlife.
Tijdens ons bezoek aan dit dorp hebben we hééérlijk gegeten (bisteck (gebakken banaan, friet, gebraden vlees, plaatselijke groente en fruit) en hele gebraden vis (’s ochtends gevangen)) en ervoor gezorgd dat een enorme groep toeristen bij hetzelfde tentje ging eten waardoor de zwangere eigenaresse ons met grote ogen aankeek en uitvoerig bedankte.
Tijdens de eilandtour hebben we ’s ochtends vele wilde dieren gezien zoals zeehonden, pelikanen, pinguïns en honderd verschillende vogelsoorten. Later die dag hebben we een tour gedaan langs de kust (dolfijnen gespot!!) en door de woestijn, adembenemend mooi!!

Na Paracas reisden we met de bus weer verder. Deze keer was de reisdag niet zo lang: na twee uur zaten we middenin een klein stadje in de woestijn, Huacachina. Deze oase deden we voor één dag aan om even te ontspannen in de warmte en om onze adrenalinekick te krijgen! We kwamen aan in een geweldig hostel met een zwembad en een bar middenin waar de meest geweldig lekkere maaltijden werden geserveerd: het was dus even goed bijtanken. In de middag zijn we samen met vele anderen van het hostel in sandbuggy’s de woestijn in getrokken om te sandboarden. Onze chauffeur was een 83-jarige kale man waarvan het rijbewijs niet meer vernieuwd kon worden. Voor zover het ontspannen gevoel waarmee we de woestijn inreden, haha! Eenmaal in de woestijn sjeesden we met vele kilometers per uur over de grootste bergen, een ware attractie!! Eenmaal op de top van de hoogste bergen kon je op een snowboard, al liggend op je buik, van de zandberg afglijden. De adrenalinekick was daar: al joelend en juichend gleden we naar het benedenpunt! ’s Avonds hebben we genoten van een BBQ met heerlijke coctails en met gezelschap van de moeder van Stromae (bekend van hit Alors on Dance)!

Na Huacachina reisden we in 12 uur met de bus naar Arequipa. Nadat we in Arequipa twee dagen hadden gerelaxed en genoten van het stadje, wachtte de zware beproeving van de Colca Canyon op ons! De eerste dag werden we om 3.30 uur ’s ochtends door het busje opgehaald. Na een tocht van vier uur door de bergen kwamen we aan bij het viewpoint om Condors (de grootste vogels ter wereld) te spotten! En jawel, drie exemplaren zijn door ons gespot! Na nog een klein ritje met de bus werd de grote groep opgesplitst in twee kleine groepen. Onze groep bestond uit twee Duitse meiden (Helga en Kitty), Jelle uit Nederland, het Deense stel Jonatan en Ida, onze gids Patty en wij.
Als eerste onderdeel van de hike stond ons een vier uur durende tocht naar beneden te wachten. Geen simpel aangelegde paadjes, maar diehard klimmen en klauteren over rosten en glibberige zandpaden. Eenmaal beneden aangekomen, konden we na nog een kleine wandeling heerlijk lunchen. De lunch bestond onder andere uit al paca (het meest geliefde dier in Peru, lijkt sterk op de lama) en goed kennismaken met onze groep. Dachten wij inmiddels het ergste achter de rug te hebben, na de lunch gingen we vrolijk nog eens vier uur door. Maar zoals velen van jullie zouden verwachten lieten wij ons absoluut niet kennen. Maar...toen we aan het einde van de middag bij ons hostel aankwamen, in het diepste punt van de kloof (canyon), was alle pijn en vermoeidheid vergeten. Wat een geweldige plek om de avond en nacht met onze groep door te brengen!! Na een verfrissende duik in het zwembad, konden we direct aanschuiven om te genieten van het avondmaal en de drank. Na een dag als deze kwam een slok alcohol al keihard binnen. Geconcludeerd mag worden dat wij een beregezellige avond hebben gehad met z’n allen.
Ook de dag erna stond de wekker vroeg (5.00 uur ’s ochtends). Deze dag stond in het teken van drie uur lang weer omhoog klimmen. Na deze beproeving werden wij beloond met een lekker een ontbijt en nog veel belangrijker: de hotsprings!!
Al met al een geweldige, zware, prachtige ervaring!!
Door de hoogte waar we ons op bevonden (4000 meter) hebben we heel veel coca bladeren genuttigd (ja zeker, kerningrediënt van cocaïne!). Deze zorgen ervoor dat je geen hoofdpijn krijgt of misselijk wordt, ideaal dus!

Na Arequipa en de Colca Canyon wachtten het Titicaca Lake met de Flooting Islands op ons. Door een staking van de taxichauffeurs kon in eerste instantie niemand de stad Puno in en uit. Maar: aangezien alles mogelijk blijkt te zijn in Peru, bleken we een uur later toch de stad in te mogen! Eenmaal in Puno, hadden we een tour naar Titicaca Lake met 2 Duitse meisjes geboekt. De volgende ochtend moesten we vroeg op om allereerst de drijvende eilanden met de plaatselijke bevolking te bezoeken. Erg indrukwekkend: één familie leeft op een heel klein stuk eiland, zelf gemaakt van drijvend zand en riet.

Vervolgens gingen we per boot door naar het tweede eiland op het Titicaca lake en kregen hier een uitgebreide lunch. Tijdens het eten zijn we met een Canadees stel in gesprek geraakt. Na 5 jaar sparen hebben zij huis en haard (ja, inclusief kinderen) achter gelaten om een reis rond de wereld te maken in 6 maanden! Enorm gezellige, lieve en sociale mensen! Op andere bestemmingen in Peru hebben we nog meerdere keren met hen afgesproken om gezellig te eten, te drinken en uitvoerig te kletsen over reizen!

Onze laatste bestemming in Peru was Cusco, met als hoofddoel: het bezoeken van de prachtige (want ja dat was het!) Machu Picchu! Voordat we aankwamen bij de MP hebben we een tour gedaan door de Sacred Valley. In beide gevallen: foto’s spreken voor zich!

Hopelijk hebben jullie weer genoten van dit verhaal en de foto’s!
Op dit moment zijn we aan het rondtouren door de adembenemend mooie natuurparken in Amerika! Voordat het nieuwe jaar ingeluid wordt, zal hiervan een berichtje op de site geplaatst worden (inclusief foto’s!).

Liefs,
Rick & Far

P.s. nog een paar wist-je-datjes:

Wist je dat:
- Pisco Sour het plaatselijke drankje in Peru is en GIGANTISCH sterk is?
- Je nooit je portemonnee op tafel moet laten liggen in Peru?
- Elk hostel in Lima een bewaker, dubbele deuren en tralies heeft?
- Peru één van de beste plek ter wereld is om te surfen?
- We allebei getroffen zijn door een fikse voedselvergiftiging (en we een gedeelde badkamer hadden)?
- Het bezoeken van de Machu Picchu hééél duur is?

• 17 December 2013 - 18:05

Marlieke En Bart:

Wat een heerlijk verhaal weer lieve luitjes! Geniet nog maar goed daar en wij kijken uit naar jullie volgende update! Dikke knuffel

• 17 December 2013 - 18:59

Anne:

Hee avonturiers! Wat een mooi verhaal en wat een belevenis zeg! Geniet er dubbel en dwars van, XX

• 17 December 2013 - 20:37

Margriet:

Hoi schatten!

Wat een laaaang en fantastisch verhaal!! :D Prachtige foto's ook..
    Zo jaloers op jullie ervaringen :)
    Heeeeel veel plezier en tot skype!

dikke knuffel

• 17 December 2013 - 22:57

Florentijn:

Top om te lezen dat jullie zo genieten! Enjoy!
    En fijn om af en toe ff wat van jullie ervaringen te lezen

• 20 December 2013 - 20:16

Karin:

Wat een geweldig verhaal! Mooie foto's!! Keep them coming :)

• 20 December 2013 - 20:37

Arne:

Prachtig! Leuk om te zien wat jullie allemaal doen! Heel veel plezier (nu ook met Bram!)