The Big Apple! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Rick en Far - WaarBenJij.nu The Big Apple! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Rick en Far - WaarBenJij.nu

The Big Apple!

Door: Far&Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en Far

31 Oktober 2013 | Verenigde Staten, New York

Lieve allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat wij ons eerste berichtje hebben geplaatst en dat we zijn aangekomen in New York, de tijd hier in de Big Apple is dan ook voorbij gevlogen!

Eerst ons New Yorkse appartementje maar eens beschrijven! Voor google Streetview liefhebbers: ons adres is 120 MacDougal Street. De straat ligt midden in Greenwich Village (de universiteitsbuurt) met om ons heen honderden muziekcafés en comedyclubs. Op de ene hoek zit Cafe Wha (waar Jimi Hendrix is ontdekt!) en op de andere hoek The Groove. Dit laatste muziekcafé wordt trouw elke donderdag door ons bezocht vanwege de geweldige live band die hier speelt. Far wordt hier elke week weer het podium opgetrokken om mee te dansen en is inmiddels een local celebrity!

Het appartement is klein, maar enorm gezellig en leuk ingericht. De eigenaresse van het appartement is ontzettend aardig en geeft ons graag tips over New York!! We hebben hier welgeteld twee keer gekookt, maar het was super chill elke dag in onze eigen ruimte te kunnen ontbijten voordat we het drukke New York weer ingingen.

De eerste paar dagen hebben we vooral enorm veel gelopen en daardoor veel van de stad kunnen zien! De mensen zijn hier geweldig vriendelijk: je wordt overal mee geholpen, de weg wordt uitgebreid uitgelegd en mensen gaan spontaan een praatje met je aan in de metro (waar kom je vandaan, hoelang blijf je hier, wat doen jullie hier, etc.)! Na de eerste paar dagen kwamen we er ook achter dat alle afstanden afleggen in New York lopend onmogelijk is! Dus metro-pas voor een maand aangeschaft en de voetjes rust gegeven!!

De eerste week dat we hier waren zijn we naar Time Square geweest ('s avonds is het zo fel belicht dat de camera foto's maakt zonder flits!) en werden we binnen een paar minuten aangesproken of we gratis een show van David Letterman wilden bijwonen?! En guess what: twee uur laten zaten wij in het publiek bij de Late Show!! Nadat we eerst over-de-top Amerikaans opgewarmd werden en ons uitgelegd werd hoe we wel en vooral ook niet moesten juichen gingen we naar binnen en werden we door David Letterman welkom geheten. De gasten van die avond waren voor ons helaas niet bekend, maar super tof om mee te maken hoe die Amerikanen TV maken!

Ook de Brooklyn Bridge hebben we tijdens de eerste week bezocht, prachtig!!!!!!! Toen we naar links keken zagen we het Vrijheidsbeeld dus we waren behoorlijk onder de indruk aangezien we dit beeld nog niet eerder hadden gezien wegens de Shut Down…

Na de 1e week, kwam Cees langs. En dat hebben we geweten!! We haalden Cees op bij het Penn. station (Madison Square) en bescheiden naar ons op zoek gaan zat er niet in.. een schelle harde fluit klonk over Madison Square Garden: Cees was in New York!!

Tijdens Cees zijn eerste dag New York hebben we veel rond gelopen, koffie gedronken, bij gepraat, en… de indian roll ontdekt! Die avond trad Shakira op in het Battery Park, met Swizz Beats in het voorprogramma (wat nou jetlag!)!!

De dag erna wederom mazzel! Terwijl ik (Rickert) aan het werk was werd ik getipt dat Paul McCartney op Times Square op zou treden, ik heb dit snel doorgesmst aan Cees en Far. Ze waren precies op tijd om ook dit weer mee te maken! Voor Cees geweldig, voor Far een ietwat generatiekloofje ;-)!

In de dagen erna hebben we overdag vele bezienswaardigheden bezocht met z’n drieën. Zo bezochten we onder andere het MET museum. Na een wandeling, wat gevoelsmatig 35 kilometer leek, kwamen we hier aan en konden we aan dit gigantische museum, met schitterende kunst, beginnen! Van Gogh, Rembrandt, Picasso, Monet zijn slechts een paar van de grote namen die hier hangen!
Daarnaast hebben we Central Park en Washington Square Park in de stralende zon van voor tot achter bewandeld, Wall street bezocht tijdens lunchtime, Central Station bewonderd, Harlem doorgerend (Cees was niet zo'n held;-)), marktjes in Brooklyn afgestruind (op zoek naar tweedehands cowboy laarzen!), de High Line (park in Chelsea gebouwd op 10 meter hoogte en wat vroeger een spoorweglijn was) overgelopen en ga zo maar door!

De avonden brachten we voornamelijk door met rondlopen door de buurten (China Town, Little Italy, Soho, Brooklyn via de Bridge, East Village), het eten van Indian Rolls, koffie drinken in cafeetjes en Budweisertjes drinken tijdens het beluisteren van live muziek!

15 oktober was het Rick zijn verjaardag! Een super cadeau van Cees gekregen: naar Cafe Wha inclusief consumpties, muffins (met kaarsjes) gegeten, de LP van Peru en vele lieve donaties uit NL gekregen, helemaal top dus!!!!!

Na een week vertrok Cees zijn vliegtuig weer richting NL. Wat een top week hebben we gehad!! Na twee dagen weer even acclimatiseren, hervonden we onze draai om daarna weer volle bak deze geweldige stad te ontdekken!

We hebben zelf nog het Museum of Modern art bezocht, Het Guggenheim museum (geweldige expositie daar!), nog meer live muziek beluisterd, nog veel meer kilometers door de stad gelopen, eettentjes ontdekt, beroemdheden gespot (Kim Feenstra, Famke Janssen, Dakota Fanning, Liv Tyler, Orlando Bloom met kind!), naar een Amerikaanse bioscoop geweest (Captain Philips, aanrader!), Staten Island, Ellis Island en Statue of Libery bezocht, naar nog meer marktjes geweest, Coney Island en strand bewonderd, Roosevelt Island bezocht via een door de lucht zwevende metro (!!!), Times Square afgestruind, Queens met het Museum of Moving Images bezocht en veel tijd in koffietentjes doorgebracht om volgende delen van de reis (West-kust Amerika en Peru) te plannen.

In week drie hebben we in een dagje Philadelphia bezocht. ’s Ochtends vroeg weg met de bus om 's avonds laat weer terug te keren. Leuke stad om in een dagje te bezoeken!

En verder....
Afgelopen zondag zijn we naar een kerkdienst, met een giga Gospel koor in Brooklyn geweest! Een super toffe ervaring. Een hele theaterzaal vol met mensen die enthousiast meezongen, uitbundig dansten! Al met al een op en top Amerikaanse dienst: Hallelujah!!

De dag erna vond Fardau het na jaren twijfelen maar eens tijd om eindelijk de grote stap te zetten: EEN TATTOO!!! Vlak bij ons appartement zit NY Ink en nadat het Thaise woord nogmaals was vertaald in een Thaise winkel (het klopte!), was het zover! Licht zenuwachtig werden voor Far haar neus de laatste voorbereidingen getroffen en daar ging de naald met inkt er in: no way back! Na drie minuten was het ook alweer klaar, en het resultaat is super! De Thaise symbolen betekenen: “leven”.

Gister nog een comedy show bijgewoond met onder andere Jeff Ross (Comedy Central Roast) en Azis Ansari (Parks & Recreation). Vooral Azis was geniaal goed!

Deze laatste paar dagen genieten we vooral heel erg nog van de
stad. Het is alleen al een geweldige stad (nog steeds een maand later) om uren rond te slenteren, in koffietentjes te zitten en in de metro of op de hoek van de straat straatmuzikanten te aanschouwen!
Vanavond zullen we voor de laatste keer naar The Groove gaan en Halloween beleven. Morgen (vrijdag) moeten we New York helaas verlaten... MAAR: niet getreurd, andere toffe steden staan op het programma! Boston, Washington, Baltimore en LA here we come!!!!!!
Nu nog even genieten hier en genieten jullie thuis vooral van de foto’s en filmpjes!! ;-) We wachten jullie reacties af!!!

Liefs,
Far & Rick

P.s.
Nog een paar wist je dat-tjes!

Wist je dat:
- schoenenmerk Thom's hier heeeel populair is?
- wij Greenwich Village, Williamsburg en Soho de leukste buurten vinden?
- in restaurants je altijd moet wachten op een plekje?
- wij tips geven nog steeds niet onder de knie hebben(10/15/20 % ??) en prijzen altijd exclusief tax zijn (leuke verrassing bij het afrekenen)
- Bram van 19 december tot 2 januari met ons door West Amerika gaat trekken?
- wij een identieke Bob hebben gezien in de vensterbank van een dierenwinkel?
- Ben op skype net doet alsof hij in slaap is gevallen en ik door de computer-microfoon hem heel hard moet wakker maken?
- er in onze buurt bijna dagelijks filmopnames gemaakt worden voor big movies (en dat het nog geen een keer gelukt is om naar binnen te sneaken)?
- je hier vaker Spaans dan Amerikaans hoort?
- je bij het pinnen, meteen je pinpas eruit moet halen nadat je ‘m erin hebt gestopt?
- het New Yorkse water niet te zuipen is?
- wij geen enkele keer de taxi hebben genomen?
- we op youtube een aantal video's hebben geplaatst van hoe de muziek hier is? De link hiervan is: http://www.youtube.com/user/rhardon34/videos

• 31 Oktober 2013 - 20:41

( Zus) Lotte:

Hi lieve wereldreizigers.

Geweldig met capital letters!!!!!! super om te lezen en zien hoe het jullie vergaat.
    Wat moeten jullie een geweldige tijd hebben.
    New York lonkt nu nog meer........
    Geniet lekker van jullie laatste avond in new york! hele goede reis morgen en tot gauw op Skype mail app.

Liefs Lotte

• 31 Oktober 2013 - 20:50

Iris En Leoni (bbtjes):

Haaai schatjes,

Klinkt goed en ziet er ook goed uit! We zijn stinkend jaloers! We zeggen net tegen elkaar dat we ook gaan sparen voor een wereldreis! Volgend ploegweekend is in New York hebben we besloten.
    OMG alweer een maand voorbij. :O wat gaat dat snel.
    Nederland is saai. Iris werkt (saai) en Leo heeft tentamens (saai). Hopelijk kunnen we zaterdag met je skypen. Dan gaan we borrelen bij Ilsie.

Nou schatten, geniet van jullie prachtige bestemmingen die nog gaan komen.

Liefs Leo en ies

• 31 Oktober 2013 - 21:01

Karin:

Schatjes!!

Wat klinkt dit geweldig! Vol enthousiasme lees ik jullie verhaal, GE-WEL-DIG!
    Ik wil ook!!! Wat heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben. De laarzen al gevonden Far? En lekker bezig Rick met al de celebrities! Super chill als je bedenkt dat dit nog maar het begin van jullie reis is, jullie hebben nog zo veel leuks te zien en te doen!

Geniet ervan en keep us posted darlings!

Hele dikke kus, Karin

• 01 November 2013 - 08:35

Anne-Vera Wille:

Lieve Far en Rickert,

Wat een fantastisch gaaf verhaal, om jaloers van te worden!

Heel veel plezier nog, en GENIET!!

Liefs

• 01 November 2013 - 11:25

Henk:

Hé Rickert en Fardau.

Los van de berichten 'tussendoor': ZO leuk dit verslag, lekker lang en gedetailleerd hartstikke leuke foto's!!!!!
    Dank jullie wel, goeie reis naar de volgende plek en kijk uit naar volgende contacten/berichten/foto's en/of video's!!!

Volgende week komt Cees om over z'n week bij jullie te vertellen, zin in!!!

Groetjes, en wanneer komt er een foto van Fardau's tattoo?

Henk

• 01 November 2013 - 20:55

Cees:

Wat heb ik een geweldige week gehad, wat werd ik liefdevol in jullie kring opgenomen, en wat hebben we boeiende gesprekken gevoerd, en enorm van die stad genoten! Wel wat bleekjes vergeleken met hotcity Deventer, maar dat New York komt toch gewoon op een hele goede tweede plaats!!
    Geke dingen gezxien.. honden daycare...raarrrrr.. en die supermarkt waar je niet onder de 500 dollar mocht spenderen en waar je met een supermarktkarretje doorheen kon lopen.. wat ook daadwerkelijk gebeurde.. mensen met een supermarkt karretje met goud ..lekker shoppen!! hahaha fantastisch om een stad mee te maken waar het altijd druk is, waar alle kroegen op ieder moment van de dag en iedere dag van de week vol zitten..
    Lastig om weer afscheid te moeten nemen van die stad, maar vooral ook van Far en Rick..dierbare herinnering voor me, for the rest of my life!!
    Kussen kinderen, pas op elkaar en be carefull out there..

PS: Paul Mc Cartney is zelfs te oud voor deze vijftiger! Ben meer van Lou Reed, die er prompt deze week tussen uit kneep! nee..ik word echt oud hahaha..

• 02 November 2013 - 06:30

OmaRija:

Lieve alle twee,
    Wat jullie tot nu toe meegemaakt hebben kan niemand jullie meer afpakken.
    Wat een super begin van jullie wereld reis.
    Goed dat er nu even wat rust komt!!!?.
    Wat fijn voor Cees dat hij het met jullie in New york zo geweldig heeft gehad. Dat zijn pas vitaminen om te leven.
    We wachten vol spanning op jullie volgende relaas.
    Be carefull nu en altijd!!
    Liefs XX OMARIJA

• 02 November 2013 - 07:27

Nomi:

Hee Lieverds!

Wat gaat dat hard zeg, alweer een maand voorbij. Echt leuk om jullie verhalen te lezen, ik wordt er helemaal jaloers van en dit is nog maar het begin!

Kussen, Noom:)

• 03 November 2013 - 11:59

Margriet:

Hey lieverds,

Jeetje wat een fantastisch verhaal! Het voelt bijna alsof ik er zelf ben als ik jullie er zo over hoor praten! Heerlijk :) Geniet er maar lekker fijn! Fijne reis naar de volgende bestemming! Ik kijk alweer uit naar jullie nieuwe verslag!

Dikke knuffel Margriet

• 05 November 2013 - 22:22

Niet Jeffry Mike L.:

Yes! Superyes!
    Las net dit schitterende epos. Leuk!
    Vnl. de foto's spreken boekdelen. Wat mijn favoriete foto is zei je?
    Als ik moet kiezen ga ik voor dat schitterende kiekje van Fardau in de spiegel, met dat guitige kopje van Rickertjen lafjes op de achtergrond. Lekker zeg!
    Fijn ook die wist-je-datjes op het eind, lekker zo'n komische noot, snat snind snik snuper sneuk!
    Ik wist niet dat ik dat zo leuk zou vinden, wist je dat?
    En echt super benieuwd naar die tattoo! Komt daar een foto van?

Veel plezier nog daar! Maak ze gek!

Groetjess, xx, een high-five en een boks ouwe

• 07 November 2013 - 14:17

Niet Roderik Louis Lj. De S.:

Hallotjes!
    Op aandringen van Jeffry Mike L. (Niet) , heb ik ook waargenomen wat jullie zoal meemaken in de US of A.
    Waanzinnig. Waan-zin-nig!!
    Favoriete foto? Absoluut. Die zit er absoluut tussen!
    Favoriete onderdeel van het verslag? De schrijfstijl van de auteur, es leest als eine buch (zoals ze dat in Duitsland zeggen).

Bericht van Jeffry M L zal ook nog vanzelf volgen, die heeft hier nog een berg te vertellen over zijn favoriete fototje (fotootje, pheateautjuh, picca).

Veel genieten nog daar!

X o X o Goss Girl